onsdag 27. april 2011

2. Stop Agadir


I Agadir leide vi oss en Taxi for dagen... turde ikke satse på å leie noen bil her... og det var nok lurt! Og litt av en taxitur ble det! Hihi... ikke hver dag ungene sitter helt uten belte i bilen... ikke hver dag vi sitter i en bil av den årgangen nei! Fikk sett masse da! Litt sånn uten for mye turister på slep!

Her er utsikten utover den fantasiske stranden i Agadir! Hadde vi hatt lengre tid her, ville nok stranden vært neste post på programmet! Flott laaaaaang strand! Fine strandpromenader der man tydelig så de rike marokanerene og turistene oppholde seg.

Hihi, far i huset har fått på seg hodeplagg... her er vi forann døren inn til Moskeen... Flott bygg, men dette er et sted vi bare fikk sett utsiden av... jeg som jente hadde nok bare fått sett deler av innsiden som var ment for kvinner...
Så tydelig at menn og kvinner var delt i denne byen.... på kafeene ved markedet f.eks satt det kun menn. Fregnene min fikk jeg høre var et skjønnhetssymbol i dette landet, men jeg var nok alt for tynn til å bli populær blandt menn her ja!

Storebror og pappa fikk seg en god runde på en kamel! Stort smil rundt munnen på storebror da ja! Hadde det ikke vært for ørene så hadde det nok gått helt rundt! Jeg og lillebror fikk se på kameler, hester og kyllinger så lenge!

Så bar det videre til markedet! Der hadde de mye spennende... har hauger av bilder av ting og tang som folk der tydeligvis har bruk for, men kan jo ikke dele alle her akkurat! Tomatene så veldig så gode ut! Masse andre frukt og grønnsaker var det der også!

Sykler ble solgt på markedet... ikke akkurat ny årgang vil jeg si...

Masse godt krydder!!! Vi handlet kun litt tørket chilli denne gangen, for har jo sett slike kryddermarkeder før i Dubai... og han sikkert nok for mange år fremover hjemme... men er fantasisk hvor mange fine farger det er på alt krydderet altså! Hadde jeg hatt mer tid her, skulle jeg gjerne prøvd ut kameraet litt mer!

Denne karen selger visst vann fra "posen" sin på ryggen... Masse spennende å se på markedet altså! Fritt for turister var det også! Storebror kjøpte seg en liten kamel på markedet da, så har han et minne fra kamelturen sin!

Guiden vår tok ikke så ofte den lange turen inn til byen, så mens vi allikevel var på markedet handlet han litt kamelkjøtt til seg selv... vistnok gode saker! Storebror hadde store øyne da vi gikk gjennom kjøttdelen av markedet... der lå en haug av geitehoder, et kuhode, kamelhode m.m... Var vel litt redd for nattesøvnene hans, men satt visst ikke så dype spor i han... har ikke hørt det nevnt etterpå!

Her er guiden vår, meg og lillebror ved siste stop på rundturen! Storebror sovnet i bilen på vei til bytoppen hvor vi hadde utsikt over hele Agadir!
Artig opplevelse å kjøre taxi rundt i Agadir som virkelig er noe helt helt annet enn Gran Canaria! Slitne og møkete var det helt greit å ta lunsj og en rolig ettermiddag på båten! Agadir er virkelig så veldig mye mer enn den flotte stranda som nok blir det eneste mange av charterturistene som drar dit ser... Marked uten turister anbefales! Hihi, jeg som virkelig elsker marked kunne nok gått noen timer der inne å bare sett på alt det rare de selger!

Neste stop Casablanca!
-Stine-

2 kommentarer:

  1. Spennende. På det markedet hade jeg nok også likt meg.Morsomt å følge reisen deres. Gleder meg til neste stop.
    Klem

    SvarSlett
  2. Så fine innlegg du lager om alle stoppene, gøy å lese og koselig å se de flotte bildene fra turen deres! :)
    Gleder meg til flere sånne innlegg!
    KLEM

    SvarSlett