fredag 29. oktober 2010

OreoKake

Denne kaken har jeg laget maaaaaaaaaaaange ganger... kan den nesten utenatt nå... men hver gang jeg lager den får jeg alltid spm om oppskriften... hihi, kanskje fordi den er så utrolig digg!?!
Tenkte jeg skulle legge den ut her da... så kan flere få nyte den! Har tatt bilder en gang før jeg da... men de finner jeg ikke nå... så har lånt bilder der jeg en gang for noen år siden fant oppskriften! Inne på nybaktmamma... Så håper det er greit!!

Dette trenger du:

450 gr oreo cookies
100 gr smeltet smør
200 gr philadelphia ost(eller tine kremost)
2,5 dl melis
3,5 dl pisket krem
2,5 ss sukker (til kremen)
1 pose Toro sjokolademousse
3 dl melk til moussen
1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i en bolle og deles opp i biter. Ta resten av kjeksen i en pose og smuldre opp i veldig små biter! (også det hvite inni kjeksen). Smelt smør og hel over kakesmulene i en bolle. Bland godt og hell det ut i en kakeform. Bruk en 24 cm rund form.

Mix kremosten og melis med en mikser så det blir en luftig og kremete masse.Miks krem med sukker og bruk ca halvparten av den stivpiskede kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap i 30 min.
Miks opp sjokolademoussen i henhold til posen. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap i ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt evt med flere kakesmuler eller lag et mønster med sjokoladesaus.
La kaken stå avkjølt i ytterligere noen timer, det beste er å lage kaken dagen før servering!

Kaken er mektig og alltid en slager! Lagde den i et bryllup en gang... det var den kaken som var først tom! Hihi, ble litt stolt da ja! Sist jeg lagde den tok jeg til side noen av ingrediensene... la den samme rekkefølgen opp i to små glass... så fikk jeg og mannen en veldig digg dessert den dagen!
Kos dere!
54488-317-ED41AEC28486F0C9349B3456A3E88FC1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar